Escape rooms onder de wetenschappelijke loep
Een Nederlandse student aan de universiteit van Utrecht, Orion Daalhuizen heeft een paper geschreven over escape rooms. De Nieuwste Gamification Sensatie: Escaperooms. Een Discoursanalyse Over Escaperooms in Nederland
Escape rooms zijn wereldwijd nog maar enkele malen wetenschappelijk uitgelicht en geanalyseerd. Escape rooms als een ‘real life gaming’ experience is natuurlijk een nieuw fenomeen. Amerikaan professor Scott Nicholson heeft bijvoorbeeld vorig jaar een funderende paper geschreven. Peeking behind the locked door: A survey of escape room facilities.
Daalhuizen heeft met de paper zijn onderzoeksvraag geprobeerd te beantwoorden: Hoe wordt in het professionele discours rondom escaperooms gedacht over de escaperoom als gamification?
Daalhuizen, zelf ook enthousiaste escape room speler heeft zich laten informeren door mensen met de meeste ervaring. Eigenaren van escape rooms, de verschillende eigenaren van escaperoom-webportals en een aantal online bronnen. Er waren weinig literaire theorieën te vinden. Het was dus vooral een zoektocht en ook een vorming van kader waarop de Nederlandse escape room industrie verder op kan bouwen.
Zijn definitie van escape rooms beantwoord deels de onderzoeksvraag. Deze definitie vat de ervaring perfect samen in één zin. Voortaan zal voor ons dit de definitie zijn die wij graag willen uitdragen.
“Escaperooms zijn gameful experiences waarbij een klein team zonder invloed van buitenaf wordt opgesloten in een afgesloten, gethematiseerde belevingskamers waarbij het team door middel van puzzels en raadsels binnen de tijd de uitgang moet bereiken”
Bij de Up The Game conference is Daalhuizen er achter gekomen hoe groot het concept escaperoom is, maar hoe klein het is in vergelijking met het totaalplaatje van real life gaming.
Volg de link voor de volledige paper van Orion Daalhuizen:
De Nieuwste Gamification Sensatie: Escaperooms. Een Discoursanalyse Over Escaperooms in Nederland